hallsensor

سنسور اثر هال در اساس از پدیده اثر هال استفاده می کند که یعنی وقتی به یک هادی که میتواند جریان را از خود عبور دهد میدان مغناطیسی اعمال کنیم در دو سر هادی اختلاف پتانسیل ایجاد میشود.

سنسور یا حسگر اثر هال از یک ماده نیمه‌هادی مستطیلی نوع p مانند گالیم آرسناید (GaAs)، ایندیم آنتیمونید (InSb) یا ایندیم آرسناید (InAs) تشکیل شده است. یک جریان به صورت پیوسته از این ماده می‌گذرد. هنگامی که سنسور، در یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد، خطوط شار مغناطیسی، نیرویی به نیمه‌هادی اعمال می‌کند. این نیرو، باعث جهت‌گیری حامل‌های بار موجود در نیمه‌هادی (یعنی الکترون‌ها و حفره‌ها) به دو طرف تیغه می‌شود. حرکت حامل‌های بار، نتیجه نیروی مغناطیسیِ وارد شده به آنها است.

این سنسور ها در داخل خودرو کاربرد های زیادی دارند برای مثال این سنسور ها برای تشخیص سرعت یا تشخیص مکان زاویه‌ای میل‌لنگ برای تنظیم جرقه زنی یا حتی در سیستم ABS خودرو هم کاربرد دارد.

مدار سنسور کیلومتر حتما باید به گونه ایی طراحی شده باشد که بتواند نویز های ایجاد شده رو رفع کند و به ECU انتقال ندهد در غیر اینصورت اطلاعات منتقل شده به ECU دچار مشکل میشوند و سرعت به صورت درست نمایش داده نمیشود و حتی میتوان شاهد پرش هایی در صفحه سرعت سنج خودرو بود.

ساخت مدار سنسور کیلومتر کاربسیار حساسی است به این دلیل که با دور یا نزدیک بودن هال سنسور از بدنه و یا بالا و پایین شدن آن در عملکرد کلی سنسور اختلال ایجاد میشود و سرعت به درستی تشخیص داده نمیشود . همچنین کیفیت هال سنسور به کار رفته در دقیق بودن اطلاعات تشخیص داده شده تقش مستقیم دارد.

این سنسور هم میتوانند در داخل گیربکس هم داخل موتور و هم در کنار چرخ ها قرار گیرد ولی بیشتر در مسیر میان گیربکس و دیفرانسیل قرار دارد.