چراغ سقفی سنسوردار

PIR

روشنایی در محل هایی مانند راه رو ها یا راه پله ها در فضاهای ساختمانی ، هتل ها ، اداره ها ، بیمارستان ها و غیره که دارای رفت و امد زیاد است بسیار مهم می باشد و همچنین به علت لزوم صرفه جویی در مصرف برق نمیتوان یک چراغ را دائم در آن محل ها روشن گذاشت پس بهترین راه این است که چراغ بتواند حضور یک شخص را در محل تشخیص دهد و در زمان حرکت یا حضور یک فرد روشن شده و بعد از مدتی خاموش شود. چراغ های سقفی سنسور دار دارای کلید روشن و خاموش نبوده و عمل روشن خاموش از طریق سنسور های هوشمند انجام می شود. به این شکل که این چراغ ها دارای حسگر های حرکتی و حرارتی بوده و با حضور افراد ، اشعه مادون قرمزی که به طور طبیعی از بدن انسان تولید میشود را تشخیص داده و منجر به روشن شدن چراغ می شود.

شرکت مانافنون یکتا دانش،تولید کننده برد های الکترونیکی برای تکمیل خدمات خود اقدام به تولید چراغ سقفی سنسوردار کرده است. در این بخش میخواهیم بیشتر با این محصول اشنا شویم.

در داخل مدار چراغ سقفی سنسوردار از دو عدد سنسور استفاده شده است یکی برای تشخصی حرکت و دیگری برای تشخیص میزان روشنایی محیط.

در این برد برای تشخیص حرکت از یک سنسور PIR و برای تشخیص میزان نور محیط از یک فتوسل استفاده شده است .

نحوه راه اندازی چراغ سقفی سنسور دار

بر روی این مدار یک ترمینال دوتایی برای ورودی برق وجود دارد که وظیفه تامین جریان الکتریکی برای راه اندازی مدار را دارد. باید برق 220 ولت شهری را به این ترمینال ها وصل کرد.

همچنین دو خروجی برای تامین ولتاژ برای روشن شدن لامپ وجود دارد. برای تنظیم مدار دو عدد پتانسیومتر تعبیه شده است. گاهی نیاز است که چراغ فقط در زمان خاصی از شبانه روز روشن شود و این کار را می بایست برحسب میزان روشنایی در طول روز تنظیم کرد. برای این کار میتوان با تنظیم پتانسیومتر مربوط به تنظیم فتوسل،حساسیت تشخیص نور در این سنسور را کم و زیاد کرد و چراغ ها فقط در میزان روشنایی خاصی در محیط روشن شوند.

پتانسیومتر دیگر مربوط به زمان است، با کم و زیاد کردن این پتانسیومتر میتوان میزان روشن ماندن چراغ ها را تنظیم کرد. در چراغ های سنسور دار شرکت مانافنون از سرپیچ لامپ های سرامیکی و با کیفیت استفاده است تا عمر مفید سرپیچ ها بیشتر شده و احتمال خرابیشان تا حد امکان کمتر شود.

 

مزایای استفاده از چراغ های سقفی سنسور دار

 

  1. عدم استفاده از شاسی تایمری و تایمر و در نتیجه کاهش سیم مصرفی و کاهش هزینه های خرید و نصب
  2. صرفه جویی در مصرف برق به جهت روشن و خاموش شدن اتوماتیک
  3. جلوگیری از انتقال آلودگی ها بجهت استفاده نکردن از کلید روشن و خاموش
  4. روشنایی به موقع و سهولت در دسترسی