سنسور میل سوپاپ

سنسور میل سوپاپ (Crankshaft Position Sensor) یا همان سنسور حرکت چرخشی میل سوپاپ، یکی از قطعات مهم در سیستم الکترونیکی خودرو است که برای اندازه‌گیری سرعت چرخشی میل سوپاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سنسور برای تشخیص موقعیت میل بادامک و همچنین زاویه‌ی چرخش آن، به‌کار می‌رود و اطلاعات به دست آمده توسط این سنسور به واحد کنترل موتور (ECU) ارسال می‌شود.

وظایف سنسور میل سوپاپ

 

این سنسور موقعیت دقیق میل سوپاپ را به ECU گزارش میدهد و ECU با تشخیص کورس تراکم سیلندر اول کورس تراکم مابقی سیلندرها را به ترتیب احتراق تشخیص میدهد و سیستم سوخت رسانی به صورت تک پاششی عمل میکند.

در خودرو های قدیمی که فاقد این سنسور بودند ECU نمیتوانست موقعیت دقیق میل سوپاپ را تشخیص دهد و به همین علت تشخیص دقیق نوبت احتراق سیلندرها تقریبا غیر ممکن بود از این رو ECU به کوئل های سیلندرهایی که به نقطه مرگ بالا نزدیک بودند دستور جررقه زنی میداد و سوخت به صورت همزمان در هر دو سیلندر پاشیده میشد.

اطلاعات سنسور میل سوپاپ تکمیل کننده اطلاعات سنسور میل لنگ میباشد و ECU از این طریق زمان مناسب برای جرقه زنی و پاشش سوخت در سیلندرها را تشخیص میدهد.

مزایای سنسور میل سوپاپ

 

استفاده از این سنسور مزایای به خصوصی در خودروها دارد برای مثال بعد از به کارگیری سنسور میل سوپاپ در خودروها مصرف سوخت و آلایندگی به علت تک پاششی شدن سیستم سوخت رسانی کاهش یافت و از این رو بهره وری و راندمان خودرو ها نسبت به قبل رو به افزایش رفت.همچنین این سنسور میتواند احتراق ناقص در سیلندرها را تشخیص دهد.

نحوه عملکرد سنسورمیل سوپاپ

 

عملکرد این سنسورها از طریق پدیده مغاطیس میباشد به این صورت که در داخل  سنسورهای میل سوپاپ از سنسور اثرهال استفاده میشود که این سنسور میتواند حرکت و تغییر میدان مغناطیسی را تشخیص دهد و یک خروجی دیجیتال یا صفر و یک به ما بدهد و این کار موجب تولید یک موج مربعی شکل میشود در صورتی که در سنسورهای قدیمی تر موج سینوسی ایجاد می شد و ECU با دریافت و پردازش آن موقعیت و سرعت میل سوپاپ خودرو را تشخیص میدهد. لازم  به ذکر است به علت عملکرد موتور در خودرو نویز زیادی در سیستم الکترونیکی خودرو ایجاد میشود از این رو برد سنسور میل سوپاپ باید به نحوی طراحی شود که هم این نویز ها را رفع کند و هم اینکه خودش باعث ایجاد نویز نشود.

محل قرارگیری سنسورمیل سوپاپ

این سنسور در انتهایی ترین نقطه میل سوپاپ قرار میگیرد و یک فاصله هوایی خاصی از پره های موجود در روی میل سوپاپ قرار دارد.

نحوه تولید موج مربعی توسط سنسورمیل سوپاپ

 

سنسورمیل سوپاپ سه عدد پایه دارد که دو تا از پین ها تغذیه 12 ولت سنسور را تامین میکند و آن یکی خروجی سنسور برای ECU میباشد.زمانی که برامدگی های روی میل سوپاپ از مقابل این سنسور عبور میکند میدان مغناطیسی سنسور تغییر میکند و خروجی به سمت ECU صفر میشود و زمانی که روبروی سنسور خالی است خروجی یک میشود. به این شیوه سنسورمیل سوپاپ با ایجاد امواج مربعی شکل موقعیت میل سوپاپ را به ECU گذارش میدهد.

  • نشانه های خرابی سنسور میل سوپاپ
 

-ترتیب پاشش سوخت از ترتیبی به نیمه ترتیبی تغییر میکند

-ریپ زدن خودرو

-افزایش مصرف سوخت خودرو